האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

מצלמת פוג'י FinePix X20

מאת: אייל גורביץ'
31/07/2013 - 20:00



 
 
 

הרבה השתנה בעולם המצלמות הקומפקטיות מאז סקרתי את קודמתה של ה-X20, ה-X10. האם ה-X20, בהיותה דומה למדי ל-X10 עומדת בדרישות השוק של היום? בואו נברר.

יכולות ושיפורים

אין כל ספק לגבי הסגנון אליו פוג'י מכוונת. נראה שקו הרטרו חזק כל כך, עד שניתן לחשוב שפוג'י מאמינה שהוא מעניק למצלמותיה כוחות-על המסתמכים על סודות מן העבר.

גופי מתכת כסופים בעלי גב וחזית שחורים ומחוספסים, כפתורים חיצוניים, כל מה שתרצו. לסדרת ה-X של פוג'י יש הכל.
לטעמי האישי, הם מגזימים בכך שהם מונעים מהמצלמות שלהם להיות נחבאות או בלתי מורגשות – תכונות חשובות לצילום במצבים רבים.

בתמונה - מימין ה-X20 ומשמאל הקנונט מלפני כ-40 שנה:


מצלמת פוג'י FinePix X20

אך הרטרו שולט לא רק במראה – בדרכים מסוימות, ה-X20 לא התעדכנה במה שהולך היום. למשל, כשעוברים למצב וידאו (לא, אין לה כפתור ייעודי לצילום וידאו) המצלמה מציגה את ההודעה: "הקלטת סרטון עם קול", כאילו שזו יכולת חדשה ומרגשת או כאילו שישנה אפשרות להקלטת סרטון ללא קול.

במונחים של מצב חמקני – ל-X20 יש, כמו רוב המצלמות של פוג'י ובדומה לטלפונים סלולרים, מצב שקט מצויין שהופך את המצלמה לחרישית, כמו אותו מסוק בסדרה "Air Wolf", למי שזוכר. בלי אורות ובלי צלילים. לחיצה ארוכה על כפתור ה-Disp להפעלה או לכיבוי המצב הזה. למרות שאין סיבה אמיתית לכבות אותו.


מצלמת פוג'י FinePix X20

איכות בניה ותפעול

תחזיקו את ה-X20 ביד ומיד תבחינו בדמיון שלה למצלמות מד-טווח (rangefinder) עתיקות. רק שאין לה ידית לדחיפת הפילם ויש לה על הגב צג טלוויזיה קטן.

חוץ מההבדלים האלה, מדובר באותם עקרונות בסיסיים – הצמידו את העין לעינית, סובבו את העדשה ימינה ושמאלה בשביל הזום, בחרו צמצם, מהירות סגר ורגישות ISO, וצלמו. זה כל העניין כולו.

אם נשים לרגע בצד את הסגנון, ה-X20 בנויה לתלפיות – בעלת גוף מתכתי נפלא. הגריפ קטן באופן מיותר, שכן הוא היה יכול להיות גדול יותר מבלי להגדיל את גודל הגוף מעבר למימדי העדשה.

תפריט ה-Q שמספק גישה מהירה לפונקציות שכיחות בנוי טוב יותר מזה שהוסף באופן מלאכותי לכפתור ה-RAW של ה-X10. לתפריט ההוא היתה תכונה משעשעת: למרות שהוא הופעל על-ידי כפתור ה-RAW, לא ניתן היה לעבור ממנו למצב RAW. ה-X20 מתקנת את הטעות האווילית הזו ומאפשרת בחירת מצב RAW בקלות מהתפריט הזה כמו גם כל דבר אחר שצריך להיות בתפריט מהיר.


מצלמת פוג'י FinePix X20

ישנם כפתורים ייעודיים להמשכיות התמונות, לאיזון לבן, למאקרו, לפלאש, לבחירת נקודות פוקוס ולטיימר. מכיוון שאין כפתור ייעודי לבחירת ה-ISO, נוח ביותר לתכנת לפונקציה זו את כפתור ה-Fn, אותו ניתן לתכנת למספר פעולות. כשלוחצים עליו הוא מכיל מספר אפשרויות ל-ISO אוטומטי, כגון ברירת המחדל ל-ISO, ה-ISO המקסימלי ומהירות הסגר המינימלית. נוח ביותר.

למרות כל זאת, נדמה שהיה צריך להיות הפוך – כפתור ייעודי לבחירת ה-ISO, ואפשרות לקבוע שכפתור ה-Fn ישלוט על נקודות הפוקוס.

ה-X20 מחביאה בשקט בשקט קלף חזק בשרוול – יש לה תצוגת פוקוס ידנית המאירה בלבן איזורים בעלי קונטרסט מקומי גבוה, כלומר – בפוקוס. אולי לבן הוא לא הצבע המוצלח ביותר למשימה, שכן מעט קשה להבחין בו, יחסית לאדום, נניח, אך עדיין מדובר ביכולת מבורכת התורמת רבות לשימושיות ולחווית הפוקוס הידני.


מצלמת פוג'י FinePix X20

מסך ועינית: השתקפויות במסך חזקות באופן מפתיע. בשמש ישירה, עברתי להשתמש לא מעט בעינית בכדי לראות טוב יותר. אמנם ישנו מצב 'שמש' המגביר את תצוגת המסך והוא אכן עוזר, אך מסובך מדי להפעילו בכל פעם שיש בו צורך, והוא מכביד מדי על חיי הסוללה מכדי להשאיר אותו פועל.

העינית היא אחד השיפורים המשמעותיים של ה-X20 יחסית ל-X10. זו החדשה היא אקטיבית, בניגוד לקודמתה שהיתה לא יותר מחלון קטן. היא כוללת מידע לגבי החשיפה (צמצם, מהירות) וכולה נצבעת בירוק של נצחון עם נעילת פוקוס או באדום של כשלון אם לא ניתן היה להשיג נעילה.

השינוי הצפוי והמצויין הזה הופך את העינית ב-X20 לכלי יעיל, ומאפשר לעין להשאר דבוקה למצלמה ללא צורך להנתק מיציבת הצילום, כל עוד זוכרים בעל פה את מיקומם ופעולתם הכפתורים השונים.

העדשה עדיין מופיעה בעינית בזוית רחבה – כשל תכנוני זה עדיין לא תוקן. הוא מהווה מאפיין אומלל של העינית ומעניק לה תחושה פשוטה וזולה יחסית ליכולות החדשניות המרשימות שלה.

תוך כדי שימוש בזום, אורך המוקד מוצג באופן נוח על המסך. התאכזבתי לגלות שהוא לא מופיע בעינית. בנוסף לזה, מסיבה שאינה ברורה לי, לא ניתן להשתמש בעינית כלל במצב מאקרו. ייתכן והסיבה נעוצה בזוית הראיה.

ביצועים

פוקוס, זום ומהירות: עדשת הזום הידנית נפלאה. מכיוון שהיא משמשת גם ככפתור הכיבוי וההדלקה, הייתי יכול להדליק את המצלמה ולבחור את הזום שרציתי ברגע. מצלמות אחרות צריך להדליק ורק אז לבצע את פעולת הזום החשמלית – תהליך שאורך בדרך כלל שניות יקרות עד שהמצלמה מוכנה במצב הצילום הנדרש. בנוסף, הזום הידני שקט לחלוטין תוך כדי צילום וידאו, למרות שתנועתו פחות חלקה מזום אלקטרוני.

הצד הרחב של העדשה, באורך מוקד שווה ערך ל-28 מ"מ, הוא בסדר אך לא מלהיב כמו 24 מ"מ שיש למצלמות מסויימות, כמו ה-LX7 של פנסוניק ה-P330 של ניקון או ה-S110 של קנון. הזום בגודל X4 לא גדול במיוחד אך מספיק לכל שימוש יומיומי. ישנו זום דיגיטלי חכם שמוסיף הכפלה של הזום ללא פגיעה באיכות (כך לפי פוג'י, לפחות) – אך הוא לא חכם כפי ששמו מציע – הוא מכפיל את כל אורכי המוקד כולל הצד הרחב, במקום להיות פרוגרסיבי ולחיל זום דיגיטלי גדול יותר ככל שהזום האופטי גדול יותר. כך היה מתקבל זום אפקטיבי של X8. אני מקווה שפוג'י ישכילו לשכלל את אפשרות זו בגרסאות תוכנה עתידיות.

הפוקוס האוטומטי מהיר מאוד ברוב המצבים. כמעט מיידי. היכולת של ה-X20 לנעול פוקוס בתאורה נמוכה עלתה על ציפיותיי הגבוהות, שלקחו בחשבון את היותה מצלמה איכותית.

במאקרו, הפוקוס האוטומטי בדרך כלל איטי מדי מכדי לתפוס חרק ללא מאמץ. הייתי צריך לבצע מספר לא מבוטל של נסיונות עד שהתחלתי לצלם עכביש או דבורה ממרחק קצר.

דוגמה לתמונה ב-28 מ"מ:


מצלמת פוג'י FinePix X20

דוגמה לתמונה ב-112 מ"מ:


מצלמת פוג'י FinePix X20

דוגמה לזום דיגיטלי X2:


מצלמת פוג'י FinePix X20

חיי סוללה: הסוללה החזיקה מעמד הרבה יותר מנתוני היצרן. באופן מפתיע, הצלחתי לצלם כמעט 600 תמונות לפני שהייתי צריך לטעון את הסוללה, מספר כפול מהנתון הרשמי. זה כנראה קשור לסגנון הצילום תוך כדי הסקירה, בו צילמתי תמונות רבות ברצף, אך גם בהתחשב בכך, התוצאות מרשימות.

ייצוב תמונה: ל-X20 מייצב תמונה די טוב – הצלחתי לקבל תמונה חדה לאחר כמה נסיונות במהירות של 1/4 שניה בזום מלא.

דוגמה לתמונה ללא ייצוב:


מצלמת פוג'י FinePix X20

דוכמה לתמונה עם ייצוב:


מצלמת פוג'י FinePix X20

איכות תמונה

צבעים וקונטרסט: הצבעים שמתקבלים על ידי ה-X20 כל כך נעימים לעין, שקשה להאמין שמדובר במצלמה קומפקטית. התמונות מלאות חיים, עשירות בצבע ובפרטים.

בהשוואה למצלמות ללא מראה, להן חיישן גדול יותר באופן משמעותי ולעתים מחיר דומה לזה של ה-X20, לחיישן של ה-X20 אין סיכוי להתמודד מולן, אך כמצלמה קומפקטית, ייתכן שזה הכי טוב שיש.

צילום בפורמט RAW מאפשר דיוק רב יותר בגוונים ובחשיפה לאחר מעשה. תוכנת ההמרה של פוג'י מעולם לא היתה ידידותית למשתמש, כדאי לזכור זאת.

דוגמה לתמונת JPG:


מצלמת פוג'י FinePix X20

דוגמה לאותה תמונה שפותחה מ-RAW:


מצלמת פוג'י FinePix X20

טווח דינמי: פוג'י אוהבים מאוד להתרברב בטווח הדינמי הגדול של החיישנים שלהם. במציאות, הם אכן עושים עבודה טובה, אך לא מדהימה.

בנוסף ליכולות החיישן, ישנה אפשרות לקבוע בתפריט תוספת טווח דינמי מלאכותית – שעוזרת במקצת לשפר את התוצאה במצבי קונטרסט קיצוניים, בעיקר בחלקי התמונה המוארים. מצב SR+ אף הוא עוזר, יותר בשימור פרטים בחלקים החשוכים.

טווח דינמי 100%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

טווח דינמי 200%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

טווח דינמי 400%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

מצב SR+:


מצלמת פוג'י FinePix X20

טווח רגישות (ISO): ה-X20 מתמודדת יפה עם רעש – תמונות עד ל-ISO 400 נראות נקיות לחלוטין, עם רמות רעש זניחות לרוב השימושים.

ב-ISO 800 ניתן להבחין בקלות ברעש וישנה ירידה ברמת הפרטים, אך עדיין מדובר באיכות מרשימה, גם כשחותכים חלק מהתמונה או כשמדפיסים אותה. ISO 1600 היא נקודת המפנה – הצבעים מעט חוורים, יש רעש בכל חלקי התמונה ורמת הפרטים טובה לצפיה על מסך בלבד.

תמונות ב-ISO 3200 מלאות בכתמי צבע ודלות בפרטים קטנים – הן עדיין ניתנות לשימוש בצפיה על המסך וכך גם ISO 6400, בה המצב גרוע יותר כצפוי. ISO 12800 זו אפשרות חביבה להתפאר בה על הנייר, אך במציאות לא מומלץ להשתמש בה בשום מצב חוץ מאשר במקרה חירום.

ISO 100:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 200:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 400:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 800:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 1600:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 3200:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 6400:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 12800:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 100 - קרופ 100%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 200 - קרופ 100%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 400 - קרופ 100%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 800 - קרופ 100%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 1600 - קרופ 100%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 3200 - קרופ 100%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 6400 - קרופ 100%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

ISO 12800 - קרופ 100%:


מצלמת פוג'י FinePix X20

איזון לבן: ה-X20 יודעת את העבודה בתחום הזה – בתאורת ניאון היא מצליחה לייצר לבן אמיתי באופן אוטומטי והתמונות הן בעלות צבע חי ונעים. בתאורה חמה (נורות ליבון או נורות בצבע 'אור יום') היא נותנת לתמונות גוון חמים, ברמה הנאמנה לצבע במציאות.

איזון לבן ידני הוא פשוט וקל לתפעול – בוחרים בו, מכוונים על משהו לבן, לוחצים – ו.. זהו. המצלמה מוכנה לצלם בתאורה הנתונה.

עומק שדה: למרות הצמצם הגדול של ה-X20 בצד הרחב של העדשה, עומק השדה עדיין גדול למדי. אפשר לטשטש את הרקע מעט, ולקבל קצת בוקה (bokeh) אך בכדי לעשות זאת יש להתקרב מאוד אל האובייקט.

דוגמה לעומק שדה גדול:


מצלמת פוג'י FinePix X20

דוגמה לעומק שדה קטן:


מצלמת פוג'י FinePix X20

איכות וידאו: דבר ראשון – ל-X20 אין כפתור ייעודי לצילום וידאו, כך שהברירה היחידה היא העברת בורר המצבים למצב וידאו ולחיצה על כפתור המחשף. לרבות המזל, אפשר לצלם תמונות תוך כדי צילום וידאו על ידי לחיצה על הכפתור OK בגב המצלמה.

איכות הסרטונים מרשימה – הם בעלי צבעים חזקים ונקיים ברזולוצית Full HD. רעשי זום לא קיימים מכיוון שמנגנון הזום הוא ידני. החסרון בכך הוא שהזום אינו חלק כמו עם מנגנונים אלקטרונים.

פוקוס אוטומטי תוך כדי צילום הוא סביר, לא יותר. הוא ננעל ללא הרבה היסוס, אך לעתים לוקח לו כמה שניות לעשות זאת.

למרות הזיקה של ה-X20 לצלמים רציניים, התפלאתי לגלות שאין לה שליטה ידנית בוידאו. כל שניתן הוא לשלוט בפיצוי החשיפה, הדמיית פילם (או בחירת גוון) ואיזון לבן.

מאפיינים מתקדמים

פנורמה אוטומטית: שלא כמו ביישומים אחרים של פנורמה אוטומטית על ידי חברות שונות, פוג'י מאלצת את המשתמש לבחור מראש את כיוון הצילום ואת הזווית – במקום לזהות את כיוון התנועה אוטומטית ולהמשיך לצלם כל עוד ממשיכים להזיז את המצלמה באותו כיוון או כל עוד מחזיקים את כפתור המחשף. כלומר, בחירה של 180 מעלות בכיוון ימין, מחייבת תנועה של 180 מעלות בכיוון ימין.

כמו בכל פנורמה, עדיף ומומלץ לבחור בכיוון למעלה ולצלם כשהמצלמה נוטה על צידה, אלא אם כן אתם מעדיפים את הפנורמות שלכם צרות וארוכות. כך או כך, תוצאות הפנורמה של ה-X20 מצויינות – בדרך כלל ללא חיבורים נראית לעין וללא הבדלי חשיפה בתאורה משתנה.


מצלמת פוג'י FinePix X20

צילום מתמשך: בתחילה נדהמתי לגלות של-X20 יש צילום מתמשך מהיר כל כך – 12 תמונות בשניה (עם אפשרות גם ל-6 או ל-3). עם מהירות כזו יש מעט דברים שאפשר לפספס, כך חשבתי, אך אז הבנתי שפוקוס אוטומטי לא כלול בחבילה הזו. כלומר – המצלמה מפקסת פעם אחת לפני צילום הרצף, ואז נשארת עם אותה נעילת פוקוס לאורך הצילום.

בשביל מצלמה שמתגאה בפוקוס ההיברידי המהיר ובמהירות הגבוהה של המעבד שלה, העדר הפוקוס האוטומטי בצילום המתמשך מאכזב.

מאקרו: יכולת צילום מאקרו היא תכונה הנמצאת גבוה ברשימת העדיפויות אצל צלמים רבים. גם אני אוהב מצלמות קומפקטיות להן יש יכולת להתקרב עוד ועוד, וכזו היא ה-X20, למרות שהיא מוגבלת במרחק המינימלי בו היא מסוגלת לפקס.

בכל הנוגע לפרטים בתמונה – הגדלה של תמונת מאקרו חושפת אלמנטים מזעריים כמו אבקנים וסיבי בד, טביעות אצבעות וכו'. יש מצלמות עם ביצועים טובים, אך ללא ספק, ה-X20 נותנת להן מאבק יפה.

מאקרו בעדשה רחבה:


מצלמת פוג'י FinePix X20

מאקרו במצב טלה:


מצלמת פוג'י FinePix X20

דוגמה לוידאו במצב מאקרו:

פילטרים: האפקטים הכלולים במצלמה כמו הגיעו מתהום הנשיה. נכון, ישנו אפקט מיניאטורה ומצלמת צעצוע, כמו במצלמות רבות אחרות, אך יחסית לחדשנות ולקידמה של ה-X20, האפקטים האלה משעממים. זו מצלמה של צלמים, בשביל פילטרים כאלה יש אינסטגרם.

Toy Camera:


מצלמת פוג'י FinePix X20

Miniature:


מצלמת פוג'י FinePix X20

Pop Color:


מצלמת פוג'י FinePix X20

High Key:


מצלמת פוג'י FinePix X20

Low Key:


מצלמת פוג'י FinePix X20

Dynamic Tone:


מצלמת פוג'י FinePix X20

Soft Focus:


מצלמת פוג'י FinePix X20

Partial Color - Red:


מצלמת פוג'י FinePix X20

תחרות

ה-X20 עומדת מול תחרות קשה מכיוונים רבים – בראש ובראשונה יש לציין את ה-XF1 מביתה של פוגי' עצמה, שהוצגה כאלטרנטיבה קומפקטית ל-X10 והיא בעלת אותו חיישן כמוה (ל-X20 חיישן חדש ומשופר). הצמצמים המקסימלים שלה לא משתווים לאלה של ה-X20, בעיקר בטווח הארוך של העדשה.

יריבה קרובה נוספת היא ה-LX7 של פנסוניק, המציעה עדשה רחבה יותר וצמצמים מקסימלים גדולים יותא בערך בסטופ שלם בכל אורכי המוקד, אך יש לה זום מעט קצר יותר ועינית רק כתוספת יקרה.

שתי מצלמות נוספות המתחרות מול ה-X20 הן הקנון G15 וה-ניקון P7700, שתיהן בעלות זום גדול יותר וצמצמים דומים. ההבדל הוא בסגנון של המצלמות – שתי אלה הן מצלמות קומפקטיות עיליות. ה-X20, עם העדשה הבולטת שלה והזום הידני – היא מיני DSLR.
תמונות לדוגמה:


מצלמת פוג'י FinePix X20



מצלמת פוג'י FinePix X20



מצלמת פוג'י FinePix X20


מצלמת פוג'י FinePix X20



מצלמת פוג'י FinePix X20



מצלמת פוג'י FinePix X20



מצלמת פוג'י FinePix X20


לדיון בנושא: מצלמת פוג'י FinePix X20




עוד מ: egurevitch
תגיות


דרגת קושי: 1
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 עוד על צילום


המאמר הפופולרי ביותר בתחום צילום:
עדשות חיצוניות לאייפון 4/4S
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht